Author |
Message |
|
Post subject: Peg1 och sata
Posted: Nov 14, 2005 - 20:11
|
|
Butterfly
|
|
Hej
Jag satt ikväll ocg slösade bort tid på att försöka få igång ett SATA i min peg1..sata kortet är ett sillicon images o ska ju funka i linux med en peg2 t.ex.. men med min peg1 så kom jag bara fram till hotplug saken och sedan spottade den ur sig nåt medelande i stil med "irq 9 disabled" och sedan händer inget mer.
Kan det bli nån konstig irq krock som gör att det skiter sig? det är tydligen en jävla massa saker som ligger på just irq 9...bland annat sata kortet...
Finns det nån annan här som har fått fart på sata med en peg1? |
|
|
|
|
|
|
Post subject: RE: Peg1 och sata
Posted: Nov 14, 2005 - 21:16
|
|
Order of the Pegasos
|
|
SMF,
Hmm, där får du nog kanske något att bita i, i att försöka få det fungera är mitt tips. Jag har inte provat detta.
Ni måste betänka att Pegasos 1 och Pegasos II är två helt skilda plattformar. |
_________________ Mvh Gunne
|
|
|
|
|
|
Posted: Nov 15, 2005 - 06:41
|
|
Order of the Butterfly
|
|
Jo, det ligger en hel del på irq 9, på båda versionerna av Pegasos.
Jag kan säga att jag har följande på min pegg o det har inte orsakat några irq problem även ifall jag har mitt SB ljudkort där med:
CONFIG_GENERIC_HARDIRQS=y
# CONFIG_IRQ_ALL_CPUS is not set
# CONFIG_IDEPCI_SHARE_IRQ is not set |
_________________ Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
|
|
|
|
|
|
Posted: Nov 15, 2005 - 07:53
|
|
Order of the Pegasos
|
|
Hej igen,
Att det här problemet med Pegasos 1 skulle ha med något sådant simpelt som en irq-adress att göra, tror jag att jag med 99.99% säkerhet kan säga att ni kan räkna som uteslutet. |
|
|
|
|
|
|
Posted: Nov 15, 2005 - 08:41
|
|
Order of the Butterfly
|
|
prova en annan kernel version |
_________________ RR!
|
|
|
|
|
|
Post subject: Re: RE: Peg1 och sata
Posted: Nov 15, 2005 - 13:35
|
|
Order of the Pegasos
|
|
gunne wrote: | SMF,
Hmm, där får du nog kanske något att bita i, i att försöka få det fungera är mitt tips. Jag har inte provat detta.
Ni måste betänka att Pegasos 1 och Pegasos II är två helt skilda plattformar. |
Två olika plattformar? Vilka andra operativsystem kan man köra
på en peg II som inte funkar på peg 1 ?
Eftersom du sa två helt skilda plattformar så undrar man
vad som skiljer dessa så väldigt? |
|
|
|
|
|
|
Post subject: RE: Re: RE: Peg1 och sata
Posted: Nov 15, 2005 - 15:11
|
|
Order of the Butterfly
|
|
|
|
|
|
Posted: Nov 15, 2005 - 15:47
|
|
Order of the Pegasos
|
|
gurking och dholm,
Hmm...
Jo, för att försöka förenkla eller förtydliga då, så kanske detta kan vara en ledtråd ? Om ni jämför t.ex Amiga 500 med en Amiga 1200, så är det också två helt olika plattformar. Finns inte ett enda chip som är identiskt på moderkorten på dem.
Likadant är det med allting annat. Det är vad jag i detta fallet ville lägga i innebörden i vad jag skrev ovan.
Att man t.ex på en Amiga 500 och en Amiga 1200 ofta kan exekvera och köra samma och/eller identiska binärfiler är också sanning. Likaså på en Pegasos 1 och Pegasos II. |
Last edited by gunne on Nov 15, 2005 - 16:01; edited 1 time in total
|
|
|
|
|
|
Posted: Nov 15, 2005 - 16:01
|
|
Order of the Pegasos
|
|
"Meh?..".
Det är väl ändå skillnad på plattform och moderkort?..
A500 och A1200 är olika moderkort men plattformarna är
båda Amigor och delar Kickstart (om än olika versioner).
Alltså tillhör de samma plattform.. Tänk på plattform som
familj.
MSI's A64-moderkort är samma plattform som Gigabytes
A64-moderkort. Men de har definitivt helt olika komponenter.
Peg1 och Peg2 har inte bara SF gemensamt.. |
|
|
|
|
|
|
Post subject: Re: RE: Re: RE: Peg1 och sata
Posted: Nov 15, 2005 - 16:23
|
|
Order of the Pegasos
|
|
gunne wrote: | gurking och dholm,
Hmm...
Jo, för att försöka förenkla eller förtydliga då, så kanske detta kan vara en ledtråd ? Om ni jämför t.ex Amiga 500 med en Amiga 1200, så är det också två helt olika plattformar. Finns inte ett enda chip som är identiskt på moderkorten på dem.
Likadant är det med allting annat. Det är vad jag i detta fallet ville lägga i innebörden i vad jag skrev ovan.
Att man t.ex på en Amiga 500 och en Amiga 1200 ofta kan exekvera och köra samma och/eller identiska binärfiler är också sanning. Likaså på en Pegasos 1 och Pegasos II. |
Jag har ju kunnat köra A500-spel på A1200, till och med lyckats
utan grafikfel. |
|
|
|
|
|
|
Post subject: RE: Re: RE: Re: RE: Peg1 och sata
Posted: Nov 15, 2005 - 17:09
|
|
Order of the Pegasos
|
|
ironfist,
Jo, plattform är ett vitt begrepp, och kan användas i många sammanhang. Finns t.ex också olje-plattformar
Pegasos-plattformen, Pegasos 1-plattformen, Pegasos 2-plattformen, MorphOS-plattformen, Linux-plattformen.
gurking,
Jepp-
Jag kan nämna en kanske liten petitess i sammanhanget, som går tillbaka till Amigan igen.
Amiga 1200 var introducerad tillsammans med version 3.0 av Amiga operativsystemet. Senare uppgraderades det till 3.1, och nytlliverkade A1200 levererades då med version 3.1. A4000T introducerades också med version 3.1. Du kan inte ta Workbench 3.1-disketterna ifrån A1200 och starta A4000T med. Det fungerar helt enkelt inte, och du får inte upp någon desktop.
MorphOS kan du starta upp på Pegasos 1 och Pegasos II ifrån samma cd-skiva. Det beror av den anledningen att man på cd'n har en boot.img för Pegasos 1 och en för Pegasos II.
I Linux är det så att samma kernel fungerar med både Pegasos 1 och Pegasos II, som jag uppfattat det, vart ett tag sedan jag höll på med Pegasos 1 nu. |
|
|
|
|
|
|
Posted: Nov 15, 2005 - 18:39
|
|
Order of the Pegasos
|
|
Wikipedia Platform Computing
"Hardware, operating system and virtual machine
In relation to hardware, platform often describes the set of hardware components that make up the computer itself that the software is written to target to (often just described as "written for an architecture"). Pure assembly language can be run on this hardware platform, but most commonly, operating system software is written to target the hardware platform, but in doing so, becomes a platform in itself, facilitating the running of other software that is used to target the operating system, and likewise the hardware architecture. Furthermore, software that is written for the operating system can be used to support the running of other software: for example a virtual machine (which targets a certain operating system/hardware) that is used to run other programs that are written for that virtual machine, which constitutes another platform."
"Hardware examples
* Commodity computer platforms, such as
o Wintel, that is, Intel x86 or compatible hardware and Windows operating system.
o Lintel, that is, Intel x86 or compatible hardware and the Linux operating system.
o x86 with other UNIX variants such as BSD variants.
* RISC processor based machines running UNIX variants (for example, Sun computers running the Solaris operating system).
* Macintosh, custom Apple Computer hardware and Mac OS operating system.
* Old home computer microcomputers.
* A mainframe with its custom operating system, say an IBM System/360.
* Supercomputer architectures.
* Cluster computing.
* Any variety of video game console."
Jag kan inte tyda detta på annat sätt än att Pegasos är en och samma plattform
som delar ett OS (vilket då är en mjukvaruplattform). |
|
|
|
|
|
|
Posted: Nov 17, 2005 - 18:06
|
|
Order of the Pegasos
|
|
ironfist,
Jo, jag håller helt och hållet med dig, i begreppet dator-plattform. Det var dock inte riktigt det jag var ute efter inledningsvis.
Anledningen till ordvalet var att jag ville markera de väsentliga skiljaktigheterna, och kom inte på något bättre ordval just då. |
|
|
|
|
|
|
Posted: Nov 17, 2005 - 19:16
|
|
Butterfly
|
|
Happ, men va tusan gör man isåfall då om man ville ha peg1'an som filserver och alla ide-kanalerna är fulla nu och sata-korten funkar ej?
Är det nån som har testat med nåt vanligt ide kort i peg1'an då? |
_________________ Min dator är bättre än din
|
|
|
|
|
|
Posted: Nov 17, 2005 - 20:28
|
|
Order of the Butterfly
|
|
Tyvärr inte, har ingen P1:a längre eller IDE-kort... men teoretiskt sett så ska det inte vara några problem, men det vart det samma med sata kortet också. |
_________________ Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
|
|
|
|
|
|